Λογοτεχνία και Μουσική

Το θεατρικό έργο του Πιερ Μπωμαρσαί «Ο Κουρέας της Σεβίλλης», το μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη «Αλέξης Ζορμπάς» και το «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ είναι αριστουργήματα της παγκόσμιας γραμματείας που ευτύχησαν να εμπνεύσουν εξίσου θαυμάσιες μουσικές σε μεγάλους συνθέτες. Αυτές τις μουσικές σελίδες γεμάτες ζωντάνια, χιούμορ, λυρισμό, πάθος και χορευτική διάθεση ξαναζωντανεύουν για το πειραϊκό κοινό η αρχιμουσικός Λίζα Ξανθοπούλου και ο φλαουτίστας Στάθης Καραπάνος.


Τα παιδικά τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη

Τα παιδικά τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη ήταν τα πρώτα τραγούδια που έγραψε ο συνθέτης από το 1937 ως το 1945. Όπως αναφέρει ο ίδιος, τα περισσότερα από αυτά γράφτηκαν «μέσα στην παγωνιά της Ιστορίας – στη δοκιμασία του ’40 – στην πρώτη μου εφηβεία». Ο Τριαντάφυλλος Μπαταργιάς επιλέγει μια σειρά από τα τραγούδια αυτά, τα οποία μεταγράφει και ενορχηστρώνει για το Chronos Ensemble, κλασική κιθάρα, δύο γυναικείες φωνές και παιδική χορωδία.


Μεσσίας - ο μαέστρος του μπαρόκ Κρίστιαν Κέρνιν

Αν υπάρχει ένα έργο στην ευρωπαϊκή θρησκευτική μουσική που να είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένο με τον εορτασμό των Χριστουγέννων, τότε αυτό σίγουρα είναι ο Μεσσίας του Χέντελ. Το ορατόριο, από το 1742 που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, μέχρι και σήμερα παραμένει το πιο γνωστό έργο του Χέντελ αλλά και μία από τις υψηλότερες κορυφές του μπαρόκ. Στην εκτέλεσή του καθοδηγεί την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ο Βρετανός μαέστρος Κρίστιαν Κέρνιν, ένας από τους εμβριθέστερους γνώστες των μυστικών της παλιάς μουσικής σε διεθνές επίπεδο.

Ώρα: 19:30
Δωρεάν εισαγωγική ομιλία της Έφης Μηνακούλη για τους κατόχους εισιτηρίων

Αφιέρωμα στον Νίνο Ρότα

Το δραστήριο Σύνολο Χάλκινων Πνευστών και Κρουστών «Metallon» ερμηνεύει αγαπημένες μελωδίες του Νίνο Ρότα από ταινίες που άφησαν εποχή, όπως Ο Νονός, Οι Κλόουν, Οκτώμιση και Λα Στράντα, υπό τη διεύθυνση του Νίκου Χαλιάσα.

Κινηματογραφική μουσική του Νίνο Ρότα σε μεταγραφή του Αλέκου Κάτσιου

Τρίο με Κλαρινέτο

Το Τρίο του Μπετόβεν είναι ένα νεανικό έργο σε αντίθεση με το Τρίο του Μπραμς, που ανήκει στα τελευταία έργα του συνθέτη. Αμφότεροι αξιοποίησαν εξαιρετικά το βελούδινο ηχόχρωμα του κλαρινέτου συνδυάζοντάς το αρμονικά με τον βαθύ, αισθαντικό ήχο του βιολοντσέλου.


Αναβάλλεται Το σεπτέτο του Μπετόβεν

Αν κανείς θεωρεί πως το επαναστατικό πνεύμα του Μπετόβεν ήρθε στην επιφάνεια μόνο από ένα σημείο και μετά στη ζωή του, τότε αξίζει να ακούσει το Σεπτέτο του, ένα έργο που έγινε δημοφιλές από την πρώτη στιγμή και παραμένει έτσι μέχρι σήμερα. Παρά τον ανάλαφρο χαρακτήρα του, που παραπέμπει σε σερενάτα, ο Μπετόβεν βρίσκει ευφυώς τον τρόπο να πειραματιστεί με τη φόρμα, με τα ηχοχρώματα, με την ανάπτυξη των ιδεών του και να δημιουργήσει ένα ηχητικό σύμπαν ακαταμάχητης ομορφιάς.


Αναβάλλεται: Γαλλική Μουσική του Μεσοπολέμου

Μία μουσική μπορεί κάλλιστα να είναι χαριτωμένη, χιουμοριστική, ανάλαφρη και μελωδική και συγχρόνως να έχει βάθος, ουσία και λεπτοδουλεμένη ποιότητα. Η γαλλική μουσική του μεσοπολέμου προσφέρει πολλές αποδείξεις για την παραπάνω θέση, ιδίως αυτή του Πουλένκ και του Μιγιώ.


About dreams...

"Σχετικά με τα όνειρα. Συνήθως θεωρείται δεδομένο ότι ονειρεύεσαι κάτι που σου προκάλεσε μια ιδιαίτερα δυνατή εντύπωση κατά την ημέρα, αλλά για εμένα μοιάζει να συμβαίνει το αντίθετο. Συχνά είναι κάτι στο οποίο δεν έδωσες σημασία εκείνη τη στιγμή —μια αόριστη σκέψη που δεν μπήκες στον κόπο να σκεφτείς μέχρι να την ολοκληρώσεις, λέξεις που ειπώθηκαν χωρίς συναίσθηση και που πέρασαν απαρατήρητες— αυτά είναι τα πράγματα που επιστρέφουν τη νύχτα, ντυμένα με σάρκα και αίμα, και γίνονται αντικείμενο ονείρων, σαν να ανακάμπτουν έχοντας παραμείνει στην άγνοια κατά τις ώρες της εγρήγορσης."*
- από το Δόκτωρ Ζιβάγκο τού Μπόρις Πάστερνακ

Η συναυλία εξετάζει το μουσικό αποτύπωμα σπουδαίων μουσουργών στην αρχή και το τέλος τού 20ού αιώνα, αφενός στην κεντρική και νότια Ευρώπη και αφετέρου στην ανατολική. Το ιδιαίτερο μουσικό ιδίωμα του Σκαλκώτα και του Kodaly που εμπεριέχει έντονα στοιχεία της παραδοσιακής μουσικής των πατρίδων τους, αντιπαρατίθεται με τη ρηξικέλευθη μουσική γλώσσα του Schnittke και της Gubaidulina, όπως αυτή εκφράζεται τη δεκαετία του 80'.

 

* Αγγλικό πρωτότυπο: "About dreams. It is usually taken for granted that you dream of something that has made a particularly strong impression on you during the day, but it seems to me it´s just the contrary. Often it´s something you paid no attention to at the time —a vague thought that you didn´t bother to think out to the end, words spoken without feeling and which passed unnoticed— these are the things that return at night, clothed in flesh and blood, and they become the subjects of dreams, as if to make up for having been ignored during waking hours."- από το Δόκτωρ Ζιβάγκο τού Μπόρις Πάστερνακ


Conte Fantastique

Γοητευτικές φανταστικές ιστορίες, με κυρίαρχα στοιχεία τους τον έρωτα, τον θάνατο, την αγάπη και τον χορό, ενέπνευσαν σε μεγάλους συνθέτες υπέροχες σελίδες συμφωνικής και οπερατικής μουσικής, που θα ακουστούν σε ενδιαφέρουσες μεταγραφές για κουαρτέτο εγχόρδων και άρπα από το Κουαρτέτο Εγχόρδων Αθηνών και την αρπίστα Γωγώ Ξαγαρά.


Ιταλική Μουσική Κινηματογράφου

Αναπόσπαστο στοιχείο της ομορφιάς και της διεθνούς απήχησης του ιταλικού σινεμά είναι η αισθαντική μουσική του, γεμάτη μελωδίες και αισθαντικές αρμονίες που συγκινούν πάντα, όσες φορές και αν τις ακούσει κανείς. Πέντε εκλεκτοί μουσικοί των πνευστών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών μας θυμίζουν χαρακτηριστικά αποσπάσματα της ιταλικής κινηματογραφικής μουσικής.

Έργα των Νίνο Ρότα, Ένιο Μορικόνε και Νικολά Πιοβάνι