Διεθνές Φεστιβάλ Καλαμάτας-γκαλά όπερας
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών συμμετέχει για πρώτη φορά στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, παρουσιάζοντας, με σολίστ τον διεθνούς φήμης βαρύτονο Δημήτρη Πλατανιά και τον καταξιωμένο τενόρο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιάννη Χριστόπουλο και υπό τη μουσική διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη, ένα γκαλά όπερας με άριες και ντουέτα των Ντονιτσέττι, Πουτσίνι, Μότσαρτ, Όφενμπαχ, Βέρντι, Τζορντάνο και Μπιζέ.
Γιορτάζοντας τη Μουσική στην Πετρούπολη
Μία συναυλία «πρόδρομος» , της Πανευρωπαϊκής Γιορτής της Μουσικής (21/6) αλλά και μία συναυλία γιορτή από μόνη της είναι αυτή που δίνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στις 18 Ιουνίου στο Θέατρο Πέτρας της Πετρούπολης. Κι αυτό γιατί η Ορχήστρα έχει τη χαρά να συνδιοργανώνει την εκδήλωση με το 4ο Γυμνάσιο Πετρούπολης (η φιλία με το οποίο ξεκίνησε δύο χρόνια πριν, χάρη στο εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα «Δικαίωμα στη Μουσική»).
Το χαρούμενο και γιορτινό κλίμα θα κορυφωθεί στο τέλος της βραδιάς με την παρουσία στη συναυλία της Χορωδίας του Γυμνασίου που θα συμπράξει με την Κ.Ο.Α., ερμηνεύοντας έξη από τα πιο αγαπημένα τραγούδια των Μάνου Χατζιδάκι και Μίκη Θεοδωράκη. Υπό τη μουσική διεύθυνση του Ανδρέα Πυλαρινού, η Ορχήστρα θα ερμηνεύσει νωρίτερα την δημοφιλέστατη Πέμπτη Συμφωνία του Μπετόβεν, μερικές από τις πιο γνωστές και «ευδιάθετες», χορευτικές μελωδίες του Στράους όπως τη σύντομη, συναρπαστική και «χορευτική» Εισαγωγή από την διάσημη οπερέτα του «Η Νυχτερίδα» και τις εξίσου εξωστρεφείς «Φωνές της Άνοιξης» («Voices of Spring Waltz» op. 410), καθώς και το «Ιταλικό Καπρίτσιο» του Τσαϊκόφσκυ, την περίφημη δηλαδή Φαντασία για ορχήστρα που εμπνεύστηκε ο συνθέτης, μετά από ένα ταξίδι του στην Ιταλία το 1880.
Γιορτάζοντας τη Μουσική στον Κήπο!
Για μία από τις ωραιότερες ημέρες του χρόνου, την Πανευρωπαϊκή Γιορτή της Μουσικής, στις 21 Ιουνίου, σε μία από τις ιδανικότερες για την εποχή τοποθεσίες της Αθήνας, τον Κήπο του Μεγάρου Μουσικής, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ετοίμασε ένα πρόγραμμα απολύτως «συντονισμένο» με το χαρούμενο μήνυμα της ημέρας. Συμμετέχοντας στις δροσερές και μουσικά «πλουραλιστικές» εκδηλώσεις που προγραμματίζει το Μέγαρο Μουσικής για εκείνη την ημέρα, η Ορχήστρα, υπό τη μουσική διεύθυνση του Ανδρέα Πυλαρινού, επιλέγει να ερμηνεύσει δημοφιλέστατες, «ευδιάθετες», χορευτικές μελωδίες. Η συναυλία της θα ξεκινήσει με την Εισαγωγή από «Τα πλάσματα του Προμηθέα» (έργο 43), το μοναδικό μπαλέτο που συνέθεσε ο Μπετόβεν το 1801. Θα ακολουθήσουν η σύντομη, συναρπαστική και «χορευτική» Εισαγωγή από την διάσημη οπερέτα του Γιόχαν Στράους υιού «Η Νυχτερίδα» καθώς και οι εξίσου εξωστρεφείς «Φωνές της Άνοιξης» («Voices of Spring Waltz» op. 410) το πασίγνωστο βαλς του ιδίου. Το πρόγραμμα θα κλείσει μ ένα.. «Ιταλικό Καπρίτσιο», την περίφημη δηλαδή Φαντασία για ορχήστρα που εμπνεύστηκε ο Τσαϊκόφσκυ, μετά από ένα ταξίδι του στην Ιταλία το 1880.
Ασκενάζυ επί...2
Για την τρίτη και τελευταία φετινή της εμφάνιση στο Ηρώδειο, η Κ.Ο.Α. υποδέχεται ένα ακόμα πρωταγωνιστικό «ντουέτο» με το ίδιο διάσημο επίθετο: Ασκενάζυ.
Ο διάσημος αρχιμουσικός και πιανίστας Βλαντιμίρ Ασκενάζυ έχει τη μουσική διεύθυνση της συναυλίας, στην οποία σολίστ στο Κοντσέρτο για κλαρινέτο του Μότσαρτ είναι ο γιος του, διακεκριμένος κλαρινετίστας Ντιμίτρι Ασκενάζυ.
Το πρόγραμμα θα αρχίσει με την Εισαγωγή «Προμηθέας» από τη μοναδική μουσική για μπαλέτο («Τα δημιουργήματα του Προμηθέα»), που συνέθεσε ποτέ ο Μπετόβεν για μία παράσταση η οποία ανέβηκε το 1801 στη Βιέννη. Ακολουθεί το Κοντσέρτο του Μότσαρτ, ένα από τα γοητευτικότερα κοντσέρτα του Αυστριακού κλασικού, το οποίο φανερώνει βαθιά κατανόηση των δεξιοτεχνικών και εκφραστικών δυνατοτήτων του κλαρινέτου. Και η συναυλία κλείνει με τη μεγαλόπνοη και δραματική Τέταρτη Συμφωνία του Τσαϊκόφσκυ.
Φεντερίκο Φελλίνι- Νίνο Ρότα
Έχοντας επιλέξει τρία πρωταγωνιστικά «δίδυμα» για τις τρεις συναυλίες που δίνει φέτος στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η Κ.Ο.Α. αφιερώνει τη βραδιά της 5ης Ιουλίου σε δύο μυθικά πρόσωπα του σινεμά και της κινηματογραφικής μουσικής: τον Φεντερίκο Φελλίνι και το Νίνο Ρότα.
Η καλλιτεχνική τους σχέση θα ήταν ίσως καλύτερο να περιγραφεί ως «συγγένεια» που διατηρείται στα τρία τέταρτα της εργογραφίας του Φελλίνι και μεταφράζεται αριθμητικά σε συνεργασίες για 18 κινηματογραφικά και μουσικά αριστουργήματα, όπως καταχωρίστηκε η δουλειά και του ενός και του άλλου στις ταινίες «La Strada», «Οι νύχτες της Καμπίρια», «La dolce vita», «Οκτώμισι», «Σατυρικόν», «Amarcord» κ.ά Αυτό εννοούσε κι ο Μάνος Χατζιδάκις όταν επεσήμαινε ότι η Μουσική του Ρότα και το Σινεμά του Φελίνι «φτιάξαν μία από τις πιο θαρραλέες και μαγικές στιγμές του κόσμου αυτού που ζούμε».
Ένα ταξίδι σ’ αυτόν, τον δικό τους κόσμο θέλει να κάνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών που, υπό τη μουσική διεύθυνση του κορυφαίου Ευρωπαίου μαέστρου κινηματογραφικής μουσικής, Φρανκ Στρόμπελ, θα ερμηνεύσει τις πιο αγαπημένες μελωδίες του Ρότα, όσο σε βιντεο-οθόνη θα προβάλλονται τα αντίστοιχα αποσπάσματα από τις ταινίες του Φελλίνι.
Σε συνεργασία με το European Film Philarmonic Institute
Αλαίν Λεφέβρ-Ορέστης Παπαϊωάννου
Ο παλαιός μας γνώριμος, αγαπημένος του ελληνικού κοινού, σχεδόν πολιτογραφημένος Έλληνας πλέον, Γαλλοκαναδός πιανίστας Αλαίν Λεφέβρ. Και ο νεότατος συνθέτης και φοιτητής του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ., Ορέστης Παπαϊωάννου, ο οποίος πέρυσι τιμήθηκε με το α΄ βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό για Νέους Συνθέτες «Ντβόρζακ» στην Πράγα. Είναι τα δύο πρόσωπα-εκπλήξεις στην πρώτη συναυλία που θα δώσει η Κ.Ο.Α. το φετινό καλοκαίρι στο Ηρώδειο υπό την μπαγκέτα του διευθυντή της Στέφανου Τσιαλή.
Ο Λεφέβρ είναι σολίστ στο Δεύτερο κοντσέρτο για πιάνο του Σεργκέι Ραχμάνινοφ, μία από τις δημοφιλέστερες συνθέσεις όλων των εποχών, χάρη στον μελωδικό πλούτο, την ειλικρίνεια των συναισθημάτων και τη λαμπερή δεξιοτεχνική γραφή για το πιάνο. Εύλογο είναι και το ενδιαφέρον για τον Παπαϊωάννου που παρουσιάζει σε πρώτη εκτέλεση το νέο του έργο «Αποφώνησις». Το πρόγραμμα της συναυλίας ολοκληρώνεται με την Έκτη του Αντονίν Ντβόρζακ, την πρώτη Συμφωνία που εξέδωσε ο συνθέτης ενόσω ζούσε και αυτή η οποία είναι περισσότερο επηρεασμένη από τις παραδοσιακές τσέχικες μελωδίες
Το πιάνο της συναυλίας είναι ΥΑΜΑΗΑ CFX, ευγενική παραχώρηση της εταιρείας Φίλιππος Νάκας.
Στο κατώφλι του 20ου αιώνα ΙΙΙ
Ο Μάλερ έλεγε πως η Συμφωνία είναι σαν τον κόσμο: πρέπει να εμπεριέχει τα πάντα. Και η ρήση του αυτή βρίσκει μία ιδανική πραγμάτωση στην Πέμπτη του Συμφωνία, ένα έργο απέραντης ομορφιάς, στο οποίο συνυπάρχουν ο ερωτικός πόθος με την τραγικότητα του θανάτου, ο ορθολογισμός με μία σχεδόν σχιζοφρενική φαντασία, ο ψίθυρος με την θριαμβική ιαχή.
Δωρεάν εισαγωγική ομιλία για τους κατόχους εισιτηρίων
Εμείς κι ο κόσμος VΙΙΙ
Ακούγοντας κανείς την Πρώτη Συμφωνία του Σοστακόβιτς δύσκολα μπορεί να φανταστεί ότι τόση πληρότητα δράσης και αισθητική ακρίβεια χωρούν στο έργο ενός 19χρονου! Ο διεθνούς προβολής Γερμανός Ekhard Wycik αναλαμβάνει τα ηνία της εκτέλεσής της, συνεργαζόμενος επίσης και με τον Βασίλη Βαρβαρέσο, έναν από τους κορυφαίους πιανίστες της γενιάς του, στο αειθαλές Κοντσέρτο του Τσαϊκόφσκι.
Δωρεάν εισαγωγική ομιλία για τους κατόχους εισιτηρίων
Μουσικοί περίπατοι στα μουσεία ΙV
Ο ίδιος συνδυασμός οργάνων αποκτά εντελώς διαφορετικές διαστάσεις σε έργα των Καρλ Μαρία Φον Βέμπερ, Έιτορ Βίλα-Λόμπος και Νικολάι Καπούστιν.










