Εορταστικό γκαλά
Το πρωτοχρονιάτικο γκαλά δεν θα μπορούσε παρά να είναι αφιερωμένο στον Τζάκομο Πουτσίνι (1858-1924). Φέτος, έχουμε τη χαρά να συνεργαζόμαστε με το φημισμένο Φεστιβάλ Πουτσίνι στο Τόρρε ντελ Λάγκο, την πόλη όπου έζησε για περισσότερα από τριάντα χρόνια και όπου συνέθεσε τα αριστουργήματά του ο μεγάλος ιταλός συνθέτης και μαέστρος. Σε συμπαραγωγή με την ΚΟΑ και με την πολύτιμη συνδρομή του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών, υποδεχόμαστε στη σκηνή του Μεγάρου τρεις εξαιρετικούς ερμηνευτές: την υψίφωνο Κλαούντια Παβόνε (λόγω ασθενείας η Βαλέρια Σέπε που επρόκειτο να συμπράξει ως σοπράνο δεν θα συμμετάσχει), ιδανική Μπαττερφλάϋ στην εορταστική σεζόν του Φεστιβάλ Πουτσίνι 2024, τον Άντζελο Βίλαρι, τενόρο φτιαγμένο θαρρείς ειδικά για τους μεγάλους ρόλους του συνθέτη, και τον Βαλέριο Γκάλλι, σπουδαίο μαέστρο της νεότερης γενιάς και κάτοχο του περιώνυμου Βραβείου Πουτσίνι. Στο επίκεντρο του προγράμματος, οι τρεις μεγάλες ερωτικές σκηνές για σοπράνο και τενόρο από τη διάσημη «άτυπη τριλογία»: Μποέμ, Τόσκα και Μαντάμα Μπαττερφλάυ. Τα ντουέτα της Μιμής και του Ροδόλφου, της Τόσκα και του Καβαραντόσσι, του Πίνκερτον και της Τσο-Τσο-Σαν είναι το απαύγασμα του λυρικού ύφους του Πουτσίνι, με την πηγαία μελωδική έμπνευση, την ενορχηστρωτική μαεστρία και την αξεπέραστη φωνητική γραφή. Ωστόσο, υπάρχει και ένα άλλο πρόσωπο του συνθέτη, λιγότερο γνωστό, το οποίο θα ανακαλύψουμε μέσα από έργα όπως το Συμφωνικό πρελούδιο, το Συμφωνικό καπρίτσιο (1883) και ορχηστρικά αποσπάσματα από τις πρώτες όπερες Λε Βίλλι και Έντγκαρ. Το πρόγραμμα της συναυλίας μάς δίνει τη μοναδική ευκαιρία να ξανασυστηθούμε με τον ιταλό από τη Λούκα και να υποκλιθούμε, ακόμη μία φορά, στη μεγαλοφυία του.
2025 03 15 Τα μυστικά δωμάτια της Μουσικής
Είναι η ορχήστρα επί σκηνής ή μήπως δεν είναι; Είναι το κοινό στην αίθουσα ή μήπως όχι; Ποτέ δεν είσαι σίγουρος πού βρίσκεσαι, τι συμβαίνει και φυσικά τι μπορεί να συμβεί. Μόνο ο θεατής αποφασίζει. Ένα ανατρεπτικό παιχνίδι φαντασίας, όπου ο αφηγητής- μαέστρος, με τη βοήθεια του συναρπαστικού ήχου της συμφωνικής ορχήστρας, προσπαθεί να αποκαλύψει ένα ένα τα καλά κρυμμένα μυστικά της μουσικής. Ωστόσο, αναπάντεχα γεγονότα κάνουν τη συναυλία άνω-κάτω, και τίποτα δεν πάει καλά στο τέλος. Ποιος θα μας βγάλει από αυτό το μπέρδεμα; Μια διασκεδαστική παράσταση για μικρούς και μεγάλους με μουσική, θέατρο, συμμετοχή του κοινού και πολύ πολύ γέλιο.
Σκηνοθεσία, θεατρικά κείμενα: Άννα-Μόσχα Καμπόσου
Παίζουν: Άννα-Μόσχα Καμπόσου, Γιώργος Χατζής
2025 03 16 Τα μυστικά δωμάτια της Μουσικής
Είναι η ορχήστρα επί σκηνής ή μήπως δεν είναι; Είναι το κοινό στην αίθουσα ή μήπως όχι; Ποτέ δεν είσαι σίγουρος πού βρίσκεσαι, τι συμβαίνει και φυσικά τι μπορεί να συμβεί. Μόνο ο θεατής αποφασίζει. Ένα ανατρεπτικό παιχνίδι φαντασίας, όπου ο αφηγητής- μαέστρος, με τη βοήθεια του συναρπαστικού ήχου της συμφωνικής ορχήστρας, προσπαθεί να αποκαλύψει ένα ένα τα καλά κρυμμένα μυστικά της μουσικής. Ωστόσο, αναπάντεχα γεγονότα κάνουν τη συναυλία άνω-κάτω, και τίποτα δεν πάει καλά στο τέλος. Ποιος θα μας βγάλει από αυτό το μπέρδεμα; Μια διασκεδαστική παράσταση για μικρούς και μεγάλους με μουσική, θέατρο, συμμετοχή του κοινού και πολύ πολύ γέλιο.
Σκηνοθεσία, θεατρικά κείμενα: Άννα-Μόσχα Καμπόσου
Παίζουν: Άννα-Μόσχα Καμπόσου, Γιώργος Χατζής
2025 06 28 Athens Festival
Η λάμψη της εκτελεστικής δεξιοτεχνίας προκαλεί πάντα τον θαυμασμό και τον εντυπωσιασμό, αλλά η βαθιά πνευματικότητα και η εκφραστικότητα μιας ερμηνείας είναι τα στοιχεία εκείνα που κατορθώνουν να γεννούν σκέψεις και συναισθήματα που μας μεταμορφώνουν. Οι σολίστ που διαθέτουν και τις δύο αυτές αρετές, και μάλιστα στον υπερθετικό βαθμό, ήταν ανέκαθεν λίγοι – και ο Αμερικανός πιανίστας Ιμάνιουελ Αξ ανήκει αναμφισβήτητα σ’ αυτούς!
Φέτος θα έχουμε την ιδιαίτερη χαρά να θαυμάσουμε τον εξαίσιο ερμηνευτή για δεύτερη φορά στο Ηρώδειο, μετά την περσινή συναυλία του με τον Λεωνίδα Καβάκο και τον Γιο-Γιο Μα που μάγεψε το κοινό. Αυτή τη φορά ο Αξ συμπράττει με το κορυφαίο συμφωνικό σύνολο της χώρας μας, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στο επιβλητικό και δραματικό Τρίτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπετόβεν, που διατηρεί αταλάντευτα τη θέση ενός από τα πιο αγαπημένα κοντσέρτα του ρεπερτορίου. Υπό τη διεύθυνση του καλλιτεχνικού της διευθυντή και καταξιωμένου αρχιμουσικού Λουκά Καρυτινού, η ΚΟΑ παρουσιάζει επίσης την αριστουργηματική σκηνική μουσική του Φέλιξ Μέντελσον για το Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας του Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Η ικανότητα της μουσικής του Γερμανού συνθέτη να αποτυπώνει ανάγλυφα τον ονειρικό, παραμυθένιο και γεμάτο απρόοπτα κόσμο της σαιξπηρικής κωμωδίας θεωρείται –και είναι– αξεπέραστη. Νεράιδες και ξωτικά, έρωτες, πάθη και μαγεία, συμπυκνώνονται μοναδικά μέσα σε γλαφυρές μουσικές φράσεις, αιθέρια ηχοχρώματα, νευρώδεις ρυθμούς και λυρικές μελωδίες, δημιουργώντας ένα ηχητικό σύμπαν απολύτως αντάξιο της αστείρευτης δραματουργικής φαντασίας του Σαίξπηρ!
2025 07 08 Athens Festival
Ποιος μπορεί να φανταστεί το Χάος των αδερφών Ταβιάνι ή τον Ρομπέρτο Μπενίνι να αψηφά τη φρίκη των στρατοπέδων χωρίς τη μουσική που έχει κυριολεκτικά στοιχειώσει τη μνήμη μας; Ο συνθέτης που έχει σφραγίσει τον ιταλικό κινηματογράφο των τελευταίων 50 χρόνων, μαθητής και συνεχιστής της αισθητικής του Μάνου Χατζιδάκι, δημιουργός περισσότερων από 130 σάουντρακ, διάδοχος του Νίνο Ρότα στις τελευταίες ταινίες του Φελίνι και βραβευμένος με Όσκαρ (για τη μουσική της ταινίας Η ζωή είναι ωραία), ο Νικόλα Πιοβάνι, ένας αληθινός μουσικός θρύλος του παγκόσμιου κινηματογράφου, ανεβαίνει στη σκηνή του Ηρωδείου, σε μια συνεργασία του Φεστιβάλ με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ο Μαέστρος Πιοβάνι, μαζί με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, παρουσιάζει τη μουσική του μέσα από τρεις ορχηστρικές σουίτες – καρπό των εμβληματικών συνεργασιών του με τέσσερις μεγάλους ποιητές του ιταλικού σινεμά: τον Φεντερίκο Φελίνι, τους αδερφούς Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι και τον Ρομπέρτο Μπενίνι.
Μουσικοί Περίπατοι: Μουσική δυστ(ρ)οπία
Ο 20ος αιώνας κατέδειξε μέσα από τη Μουσική (και την Τέχνη του γενικότερα) νέες διαστάσεις της έννοιας του «Ωραίου». Σε πολλές περιπτώσεις, η Ομορφιά αναδεικνύεται μέσα από το γκροτέσκο, το σκληρό, το άρρητο – ακόμα και το παραμορφωμένο. Αρκεί όλα αυτά να προκύπτουν από μία εσωτερική αναγκαιότητα και να γίνονται υλικό έμπνευσης για ευφάνταστους καλλιτέχνες. Και αυτό ισχύει απολύτως και στα τρία έργα της συναυλίας, που αναμένεται να προσφέρει υψηλές εντάσεις και ερεθιστικές συγκινήσεις!
2025 04 28 Συναυλία σπουδαστών Σεμιναρίου Μουσικής Δωματίου της ΚΟΑ
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, με ιδιαίτερη χαρά εντάσσει στο εκπαιδευτικό και κοινωνικό της έργο το «Διαρκές Σεμινάριο Μουσικής Δωματίου». Το Σεμινάριο τελεί υπό την καθοδήγηση και επίβλεψη του βιολοντσελίστα Άγγελου Λιακάκη και έχει ως στόχο την εξοικείωση και ενδυνάμωση των νέων σπουδαστών στη συνθήκη της μουσικής συνύπαρξης καθώς και την εμβάθυνση στο ρεπερτόριο της μουσικής δωματίου.
Το Άξιον Εστί του Οδυσσέα Ελύτη σε μουσική του Μίκη Θεοδωράκη
To 2025 έχει ανακηρυχθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού «Έτος Μίκη Θεοδωράκη» καθώς συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση του σπουδαίου συνθέτη. Συμμετέχοντας στον τιμητικό εορτασμό, το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου παρουσιάζει το μεγαλειώδες Άξιον εστί, την ποιητική σύνθεση του Οδυσσέα Ελύτη που μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης. Διπλά εμβληματικό έργο του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού, το Άξιον εστί είναι ένα λαϊκό ορατόριο για λαϊκό τραγουδιστή, ψάλτη, αναγνώστη, μεικτή χορωδία, λαϊκά όργανα και συμφωνική ορχήστρα. Έξι δεκαετίες μετά την πρώτη του ζωντανή παρουσίαση (19 Οκτωβρίου 1964, Θέατρο Rex – Μαρίκα Κοτοπούλη) θα απολαύσουμε μια λαμπρή συναυλία με κορυφαίους συντελεστές, αντάξια της ακτινοβολίας του εθνικού μας συνθέτη. Ο Γιώργος Νταλάρας είναι ο λαϊκός τραγουδιστής και ο Δημήτρης Πλατανιάς ερμηνεύει τα μέρη του ψάλτη, ενώ τα αναγνώσματα των «Παθών» απαγγέλλει ο Δημήτρης Καταλειφός. Μαζί τους, η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων, η Χορωδία της ΕΡΤ και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Μύρωνα Μιχαηλίδη.
Η συναυλία ανοίγει με το μεγαλεπήβολο συμφωνικό κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Μανώλη Καλομοίρη, πρωτεργάτη της Ελληνικής Εθνικής Μουσικής Σχολής, με σολίστ τον χαρισματικό Τίτο Γουβέλη. Δεν είναι πολλοί οι πιανίστες που μπορούν να αναμετρηθούν με ένα τέτοιο έργο, ο Γουβέλης όμως είναι σίγουρα ένας από αυτούς.
Δύο έργα εμβληματικά, που τα χωρίζει η τραγωδία της Κατοχής και του Εμφύλιου, αλλά τα ενώνει η κοινή και στα δύο αναζήτηση μιας βαθιά βιωμένης ελληνικότητας, αποκτούν, κάτω από τη σκιά της Ακρόπολης, διαστάσεις που δεν θα είχαν σε μια συνηθισμένη αίθουσα συναυλιών.
Την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών διευθύνει ο Μύρων Μιχαηλίδης.
Δεύτερο Ραχμάνινοφ - Ίβο Πογκορέλιτς
Ο Βασίλης Χριστόπουλος ανήκει στους λίγους εκείνους μαέστρους που διαθέτουν το αισθητήριο να αποκωδικοποιούν την ουσία της μουσικής του Σεργκέι Ραχμάνινοφ και να αναδεικνύουν ανάγλυφα τον αφηγηματικό και συναισθηματικό της πλούτο χωρίς να παρασύρονται από επιφανειακές, περιπαθείς εκρήξεις. Ανάλογη αρετή διαθέτει αποδεδειγμένα και ο Ίβο Πογκορέλιτς, πιανίστας που στη μακρά και θριαμβευτική του διεθνή καριέρα ταυτίστηκε με εικονοκλαστικές, πλην συγκλονιστικά εντυπωσιακές, ερμηνευτικές προσεγγίσεις, ιδίως στο ρομαντικό ρεπερτόριο. Το πρόγραμμα της συναυλίας συμπληρώνει ένα κομψοτέχνημα της λόγιας ελληνικής δημιουργίας, οι Οκτώ μινιατούρες του Γιώργου Σισιλιάνου, συνθέτη που ακολούθησε τις επιταγές του μουσικού μοντερνισμού διατηρώντας πάντα πνεύμα υψηλής εκλεκτικότητας.