2024 07 06 Σε Latin και Jazz ρυθμούς, συναυλία στην Ακροκόρινθο

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών συμπράττει με τους ταλαντούχους σολίστες Αναστάσιο Πάππα (πιάνο) και Δημήτρη Σουκαρά (κιθάρα), υπό τη διεύθυνση του έμπειρου μαέστρου, Νίκου Χαλιάσα, σε ένα άκρως απαιτητικό βιρτουόζικο πρόγραμμα.

Ο Μεξικανός συνθέτης και σημαντικός παιδαγωγός της Μουσικής και μελετητής της παραδοσιακής μεξικάνικης μουσικής, Manuel Ponce (1882-1948), συνέθεσε το Κοντσέρτο για κιθάρα «Concierto del Sur» για τον θρυλικό Ισπανό κιθαριστή Andres Segovia, ο οποίος και ήταν ο σολίστ στην πρεμιέρα το 1941. Το Κοντσέρτο, όπως και τα περισσότερα έργα για σόλο κιθάρα του Πόνσε, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα και ωραιότερα κοντσέρτα του ρεπερτορίου της κιθάρας. Είναι σαφώς το σημαντικότερο κοντσέρτο για κιθάρα που προέρχεται από τη Λατινική Αμερική και ξεχωρίζει όχι μόνο για τις δεξιοτεχνικές του απαιτήσεις αλλά και για την εξαιρετική ηχητική ισορροπία που επιτυγχάνει ανάμεσα στον σολίστα και την ορχήστρα.

Παράλληλα, λίγα χρόνια πιο πριν, η Συμφωνική Ορχήστρα της Νέας Υόρκης (μετέπειτα Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης) και ο τότε διευθυντής της, Βάλτερ Ντάμρος παρήγγειλαν στον τότε νεαρό συνθέτη George Gershwin (1898-1937), μετά την τεράστια επιτυχία της Γαλάζιας Ραψωδίας (1924), ένα Κοντσέρτο για πιάνο. Το έργο γράφτηκε την επόμενη χρονιά (1925) και στις 3 Δεκεμβρίου δόθηκε η πρεμιέρα με σολίστα τον ίδιο τον συνθέτη. Ο Gershwin ήθελε να αποδείξει με το Κοντσέρτο, αφενός ότι η επιτυχία της Γαλάζιας Ραψωδίας δεν ήταν τυχαία και αφετέρου πως το «πεδίο» πρόσμιξης των στιλ της λόγιας μουσικής και της τζαζ ήταν εξαιρετικά γόνιμο και άξιζε να εξερευνηθεί περαιτέρω. Ενώ η Γαλάζια Ραψωδία γράφτηκε σε 3 εβδομάδες, το Κοντσέρτο απασχόλησε τον συνθέτη για πολλούς μήνες. Το πρώτο και το τρίτο μέρος αξιοποιούν στοιχεία του δημοφιλούς Charleston, ενώ το δεύτερο στοιχεία Blues.


Σε Latin και Jazz ρυθμούς, Achaia Clauss στην Πάτρα

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών συμμετέχει στο «Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας 2024», συμπράττοντας με τους ταλαντούχους σολίστες Αναστάσιο Πάππα (πιάνο) και Δημήτρη Σουκαρά (κιθάρα), υπό τη διεύθυνση του έμπειρου μαέστρου, Νίκου Χαλιάσα, σε ένα άκρως απαιτητικό βιρτουόζικο πρόγραμμα.

Ο Μεξικανός συνθέτης και σημαντικός παιδαγωγός της Μουσικής και μελετητής της παραδοσιακής μεξικάνικης μουσικής, Manuel Ponce (1882-1948), συνέθεσε το Κοντσέρτο για κιθάρα «Concierto del Sur» για τον θρυλικό Ισπανό κιθαριστή Andres Segovia, ο οποίος και ήταν ο σολίστ στην πρεμιέρα το 1941. Το Κοντσέρτο, όπως και τα περισσότερα έργα για σόλο κιθάρα του Πόνσε, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα και ωραιότερα κοντσέρτα του ρεπερτορίου της κιθάρας. Είναι σαφώς το σημαντικότερο κοντσέρτο για κιθάρα που προέρχεται από τη Λατινική Αμερική και ξεχωρίζει όχι μόνο για τις δεξιοτεχνικές του απαιτήσεις αλλά και για την εξαιρετική ηχητική ισορροπία που επιτυγχάνει ανάμεσα στον σολίστα και την ορχήστρα.

Παράλληλα, λίγα χρόνια πιο πριν, η Συμφωνική Ορχήστρα της Νέας Υόρκης (μετέπειτα Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης) και ο τότε διευθυντής της, Βάλτερ Ντάμρος παρήγγειλαν στον τότε νεαρό συνθέτη George Gershwin (1898-1937), μετά την τεράστια επιτυχία της Γαλάζιας Ραψωδίας (1924), ένα Κοντσέρτο για πιάνο. Το έργο γράφτηκε την επόμενη χρονιά (1925) και στις 3 Δεκεμβρίου δόθηκε η πρεμιέρα με σολίστα τον ίδιο τον συνθέτη. Ο Gershwin ήθελε να αποδείξει με το Κοντσέρτο, αφενός ότι η επιτυχία της Γαλάζιας Ραψωδίας δεν ήταν τυχαία και αφετέρου πως το «πεδίο» πρόσμιξης των στιλ της λόγιας μουσικής και της τζαζ ήταν εξαιρετικά γόνιμο και άξιζε να εξερευνηθεί περαιτέρω. Ενώ η Γαλάζια Ραψωδία γράφτηκε σε 3 εβδομάδες, το Κοντσέρτο απασχόλησε τον συνθέτη για πολλούς μήνες. Το πρώτο και το τρίτο μέρος αξιοποιούν στοιχεία του δημοφιλούς Charleston, ενώ το δεύτερο στοιχεία Blues.


Εορταστικό γκαλά

Το πρωτοχρονιάτικο γκαλά δεν θα μπορούσε παρά να είναι αφιερωμένο στον Τζάκομο Πουτσίνι (1858-1924). Φέτος, έχουμε τη χαρά να συνεργαζόμαστε με το φημισμένο Φεστιβάλ Πουτσίνι στο Τόρρε ντελ Λάγκο, την πόλη όπου έζησε για περισσότερα από τριάντα χρόνια και όπου συνέθεσε τα αριστουργήματά του ο μεγάλος ιταλός συνθέτης και μαέστρος. Σε συμπαραγωγή με την ΚΟΑ και με την πολύτιμη συνδρομή του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών, υποδεχόμαστε στη σκηνή του Μεγάρου τρεις εξαιρετικούς ερμηνευτές: την υψίφωνο Κλαούντια Παβόνε (λόγω ασθενείας η Βαλέρια Σέπε που επρόκειτο να συμπράξει ως σοπράνο δεν θα συμμετάσχει), ιδανική Μπαττερφλάϋ στην εορταστική σεζόν του Φεστιβάλ Πουτσίνι 2024, τον Άντζελο Βίλαρι, τενόρο φτιαγμένο θαρρείς ειδικά για τους μεγάλους ρόλους του συνθέτη, και τον Βαλέριο Γκάλλι, σπουδαίο μαέστρο της νεότερης γενιάς και κάτοχο του περιώνυμου Βραβείου Πουτσίνι. Στο επίκεντρο του προγράμματος, οι τρεις μεγάλες ερωτικές σκηνές για σοπράνο και τενόρο από τη διάσημη «άτυπη τριλογία»: Μποέμ, Τόσκα και Μαντάμα Μπαττερφλάυ. Τα ντουέτα της Μιμής και του Ροδόλφου, της Τόσκα και του Καβαραντόσσι, του Πίνκερτον και της Τσο-Τσο-Σαν είναι το απαύγασμα του λυρικού ύφους του Πουτσίνι, με την πηγαία μελωδική έμπνευση, την ενορχηστρωτική μαεστρία και την αξεπέραστη φωνητική γραφή. Ωστόσο, υπάρχει και ένα άλλο πρόσωπο του συνθέτη, λιγότερο γνωστό, το οποίο θα ανακαλύψουμε μέσα από έργα όπως το Συμφωνικό πρελούδιο, το Συμφωνικό καπρίτσιο (1883) και ορχηστρικά αποσπάσματα από τις πρώτες όπερες Λε Βίλλι και Έντγκαρ. Το πρόγραμμα της συναυλίας μάς δίνει τη μοναδική ευκαιρία να ξανασυστηθούμε με τον ιταλό από τη Λούκα και να υποκλιθούμε, ακόμη μία φορά, στη μεγαλοφυία του.


2025 03 15 Τα μυστικά δωμάτια της Μουσικής

Είναι η ορχήστρα επί σκηνής ή μήπως δεν είναι; Είναι το κοινό στην αίθουσα ή μήπως όχι; Ποτέ δεν είσαι σίγουρος πού βρίσκεσαι, τι συμβαίνει και φυσικά τι μπορεί να συμβεί. Μόνο ο θεατής αποφασίζει. Ένα ανατρεπτικό παιχνίδι φαντασίας, όπου ο αφηγητής- μαέστρος, με τη βοήθεια του συναρπαστικού ήχου της συμφωνικής ορχήστρας, προσπαθεί να αποκαλύψει ένα ένα τα καλά κρυμμένα μυστικά της μουσικής. Ωστόσο, αναπάντεχα γεγονότα κάνουν τη συναυλία άνω-κάτω, και τίποτα δεν πάει καλά στο τέλος. Ποιος θα μας βγάλει από αυτό το μπέρδεμα; Μια διασκεδαστική παράσταση για μικρούς και μεγάλους με μουσική, θέατρο, συμμετοχή του κοινού και πολύ πολύ γέλιο.

Ιδέα, σχεδιασμός, μουσική, κείμενα και αφήγηση: Αλέξανδρος Μούζας

Σκηνοθεσία, θεατρικά κείμενα: Άννα-Μόσχα Καμπόσου

Παίζουν: Άννα-Μόσχα Καμπόσου, Γιώργος Χατζής

 


2025 03 16 Τα μυστικά δωμάτια της Μουσικής

Είναι η ορχήστρα επί σκηνής ή μήπως δεν είναι; Είναι το κοινό στην αίθουσα ή μήπως όχι; Ποτέ δεν είσαι σίγουρος πού βρίσκεσαι, τι συμβαίνει και φυσικά τι μπορεί να συμβεί. Μόνο ο θεατής αποφασίζει. Ένα ανατρεπτικό παιχνίδι φαντασίας, όπου ο αφηγητής- μαέστρος, με τη βοήθεια του συναρπαστικού ήχου της συμφωνικής ορχήστρας, προσπαθεί να αποκαλύψει ένα ένα τα καλά κρυμμένα μυστικά της μουσικής. Ωστόσο, αναπάντεχα γεγονότα κάνουν τη συναυλία άνω-κάτω, και τίποτα δεν πάει καλά στο τέλος. Ποιος θα μας βγάλει από αυτό το μπέρδεμα; Μια διασκεδαστική παράσταση για μικρούς και μεγάλους με μουσική, θέατρο, συμμετοχή του κοινού και πολύ πολύ γέλιο.

Ιδέα, σχεδιασμός, μουσική, κείμενα και αφήγηση: Αλέξανδρος Μούζας

Σκηνοθεσία, θεατρικά κείμενα: Άννα-Μόσχα Καμπόσου

Παίζουν: Άννα-Μόσχα Καμπόσου, Γιώργος Χατζής

 


2025 06 28 Athens Festival

Η λάμψη της εκτελεστικής δεξιοτεχνίας προκαλεί πάντα τον θαυμασμό και τον εντυπωσιασμό, αλλά η βαθιά πνευματικότητα και η εκφραστικότητα μιας ερμηνείας είναι τα στοιχεία εκείνα που κατορθώνουν να γεννούν σκέψεις και συναισθήματα που μας μεταμορφώνουν. Οι σολίστ που διαθέτουν και τις δύο αυτές αρετές, και μάλιστα στον υπερθετικό βαθμό, ήταν ανέκαθεν λίγοι – και ο Αμερικανός πιανίστας Ιμάνιουελ Αξ ανήκει αναμφισβήτητα σ’ αυτούς!
Φέτος θα έχουμε την ιδιαίτερη χαρά να θαυμάσουμε τον εξαίσιο ερμηνευτή για δεύτερη φορά στο Ηρώδειο, μετά την περσινή συναυλία του με τον Λεωνίδα Καβάκο και τον Γιο-Γιο Μα που μάγεψε το κοινό. Αυτή τη φορά ο Αξ συμπράττει με το κορυφαίο συμφωνικό σύνολο της χώρας μας, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στο επιβλητικό και δραματικό Τρίτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπετόβεν, που διατηρεί αταλάντευτα τη θέση ενός από τα πιο αγαπημένα κοντσέρτα του ρεπερτορίου. Υπό τη διεύθυνση του καλλιτεχνικού της διευθυντή και καταξιωμένου αρχιμουσικού Λουκά Καρυτινού, η ΚΟΑ παρουσιάζει επίσης την αριστουργηματική σκηνική μουσική του Φέλιξ Μέντελσον για το Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας του Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Η ικανότητα της μουσικής του Γερμανού συνθέτη να αποτυπώνει ανάγλυφα τον ονειρικό, παραμυθένιο και γεμάτο απρόοπτα κόσμο της σαιξπηρικής κωμωδίας θεωρείται –και είναι– αξεπέραστη. Νεράιδες και ξωτικά, έρωτες, πάθη και μαγεία, συμπυκνώνονται μοναδικά μέσα σε γλαφυρές μουσικές φράσεις, αιθέρια ηχοχρώματα, νευρώδεις ρυθμούς και λυρικές μελωδίες, δημιουργώντας ένα ηχητικό σύμπαν απολύτως αντάξιο της αστείρευτης δραματουργικής φαντασίας του Σαίξπηρ!


2025 07 08 Athens Festival

Ποιος μπορεί να φανταστεί το Χάος των αδερφών Ταβιάνι ή τον Ρομπέρτο Μπενίνι να αψηφά τη φρίκη των στρατοπέδων χωρίς τη μουσική που έχει κυριολεκτικά στοιχειώσει τη μνήμη μας; Ο συνθέτης που έχει σφραγίσει τον ιταλικό κινηματογράφο των τελευταίων 50 χρόνων, μαθητής και συνεχιστής της αισθητικής του Μάνου Χατζιδάκι, δημιουργός περισσότερων από 130 σάουντρακ, διάδοχος του Νίνο Ρότα στις τελευταίες ταινίες του Φελίνι και βραβευμένος με Όσκαρ (για τη μουσική της ταινίας Η ζωή είναι ωραία), ο Νικόλα Πιοβάνι, ένας αληθινός μουσικός θρύλος του παγκόσμιου κινηματογράφου, ανεβαίνει στη σκηνή του Ηρωδείου, σε μια συνεργασία του Φεστιβάλ με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ο Μαέστρος Πιοβάνι, μαζί με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, παρουσιάζει τη μουσική του μέσα από τρεις ορχηστρικές σουίτες – καρπό των εμβληματικών συνεργασιών του με τέσσερις μεγάλους ποιητές του ιταλικού σινεμά: τον Φεντερίκο Φελίνι, τους αδερφούς Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι και τον Ρομπέρτο Μπενίνι.


Μουσικοί Περίπατοι: Μουσική δυστ(ρ)οπία

Ο 20ος αιώνας κατέδειξε μέσα από τη Μουσική (και την Τέχνη του γενικότερα) νέες διαστάσεις της έννοιας του «Ωραίου». Σε πολλές περιπτώσεις, η Ομορφιά αναδεικνύεται μέσα από το γκροτέσκο, το σκληρό, το άρρητο – ακόμα και το παραμορφωμένο. Αρκεί όλα αυτά να προκύπτουν από μία εσωτερική αναγκαιότητα και να γίνονται υλικό έμπνευσης για ευφάνταστους καλλιτέχνες. Και αυτό ισχύει απολύτως και στα τρία έργα της συναυλίας, που αναμένεται να προσφέρει υψηλές εντάσεις και ερεθιστικές συγκινήσεις!


2025 04 28 Συναυλία σπουδαστών Σεμιναρίου Μουσικής Δωματίου της ΚΟΑ

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, με ιδιαίτερη χαρά εντάσσει στο εκπαιδευτικό και κοινωνικό της έργο το «Διαρκές Σεμινάριο Μουσικής Δωματίου». Το Σεμινάριο τελεί υπό την καθοδήγηση και επίβλεψη του βιολοντσελίστα Άγγελου Λιακάκη και έχει ως στόχο την εξοικείωση και ενδυνάμωση των νέων σπουδαστών στη συνθήκη της μουσικής συνύπαρξης καθώς και την εμβάθυνση στο ρεπερτόριο της μουσικής δωματίου.