100 χρόνια Πιερ Μπουλέζ

Η μορφή του Γάλλου συνθέτη Πιερ Μπουλέζ είναι εμβληματική για την πρωτοπορία του 20ού αιώνα, μιας και ως δημιουργός αλλά και ως μαέστρος υπηρέτησε τις σύγχρονες τάσεις με μοναδική εμβρίθεια, υπογράφοντας έργα και εκτελέσεις που αποτελούν σημεία αναφοράς για μία ολόκληρη εποχή. Τιμώντας τη συμπλήρωση ενός αιώνα από τη γέννησή του, η Κρατική Ορχήστρα παρουσιάζει την κορωνίδα του συμφωνικού του έργου, τις εξαιρετικές Notations, πλάι σε σημαντικά συμφωνικά έργα των κορυφαίων εκπροσώπων της Δεύτερης Σχολής της Βιέννης, Άντον Μπεργκ και Άντον Βέμπερν. Με ιδιαίτερη χαρά υποδεχόμαστε ξανά ως σολίστ τον διεθνούς φήμης βιολιστή Ιόνιαν Ηλία Καντέσα, που δαμάζοντας κάθε δεξιοτεχνική δυσκολία, διεισδύει πάντα με ανυπέρβλητη εκφραστικότητα στα έργα που επιλέγει να ερμηνεύσει.


Μπετόβεν – Προκόφιεφ: Από τον Προμηθέα στον Ρωμαίο και την Ιουλιέτα

Γεννημένος στη Βενεζουέλα και πλέον με έδρα στο Βερολίνο, ο Ροντόλφο Μπαράες έχει αποδείξει τη χαρισματική μουσική του προσωπικότητα μέσα από βραβεία σε διαγωνισμούς στο Μεξικό, το Μάντσεστερ και το Χονγκ Κονγκ αλλά και με τις επιτυχημένες του σταθερές συνεργασίες με τη Συμφωνική της Σιγκαπούρης και την περίφημη ορχήστρα «Σιμόν Μπολιβάρ» της Βενεζουέλας. Στο αθηναϊκό του ντεμπούτο ηγείται της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, υποσχόμενος μία συναρπαστική ερμηνεία της δραματικότατης μουσικής που ο μεγάλος Σεργκέι Προκόφιεφ έγραψε για το μπαλέτο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Σολίστ της συναυλίας, στο νεανικό και σπινθηροβόλο Δεύτερο Κοντσέρτο του Μπετόβεν η αγαπημένη πιανίστα Ελισάβετ Κουναλάκη, καταθέτει τη μακρά της πείρα και την λεπτεπίλεπτη αισθητική της στην υπηρεσία της σπουδαίας αυτής παρτιτούρας.


200 χρόνια Γιόχαν Στράους

Μπορεί ο Γιόχαν Στράους (υιός) να είναι ένας από τους κύριους υπεύθυνους για την τεράστια δημοτικότητα που απέκτησε ο χορός του βαλς στον 19ο αιώνα και γι’ αυτό να κέρδισε δίκαια τον χαρακτηρισμό «βασιλιάς του βαλς», αλλά ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι το τεράστιο σε έκταση έργο του παραμένει μέχρι σήμερα συναρπαστικό, ικανό να συγκινήσει ένα ευρύτατο κοινό διεθνώς, πάντα ευχάριστο, αποδεκτό και ταυτισμένο με το χαμόγελο της αισιοδοξίας για την έλευση του Νέου Έτους… Με ένα τέτοιο «χαμόγελο», η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τον μεγάλο Αυστριακό συνθέτη και υποδέχεται με τη μουσική του τη Νέα Χρονιά, πραγματοποιώντας μία περιοδεία στον Πειραιά, την Πελοπόννησο και την Κρήτη, υπό τη διεύθυνση του πολυβραβευμένου και ανερχόμενου Γεωργιανού μαέστρου, Μίριαν Χουχουναϊσβίλι.


200 χρόνια Γιόχαν Στράους

Μπορεί ο Γιόχαν Στράους (υιός) να είναι ένας από τους κύριους υπεύθυνους για την τεράστια δημοτικότητα που απέκτησε ο χορός του βαλς στον 19ο αιώνα και γι’ αυτό να κέρδισε δίκαια τον χαρακτηρισμό «βασιλιάς του βαλς», αλλά ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι το τεράστιο σε έκταση έργο του παραμένει μέχρι σήμερα συναρπαστικό, ικανό να συγκινήσει ένα ευρύτατο κοινό διεθνώς, πάντα ευχάριστο, αποδεκτό και ταυτισμένο με το χαμόγελο της αισιοδοξίας για την έλευση του Νέου Έτους… Με ένα τέτοιο «χαμόγελο», η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τον μεγάλο Αυστριακό συνθέτη και υποδέχεται με τη μουσική του τη Νέα Χρονιά, πραγματοποιώντας μία περιοδεία στον Πειραιά, την Πελοπόννησο και την Κρήτη, υπό τη διεύθυνση του πολυβραβευμένου και ανερχόμενου Γεωργιανού μαέστρου, Μίριαν Χουχουναϊσβίλι.


Ο γύρος του κόσμου σε 80 (και κάτι) λεπτά

Ο εντιμότατος Φιλέας Φογκ έκανε το γύρο του κόσμου σε 80 (+1) ημέρες ξοδεύοντας σαν τέλειος τζέντλεμαν μια ολόκληρη περιουσία για να κερδίσει ένα στοίχημα. Εναλλακτικά, θα μπορούσε ίσως να βολευτεί πιο βαθιά στην πολυθρόνα της λονδρέζικης λέσχης του και να ταξιδέψει νοερά πάνω από θάλασσες και στεριές με τα αυτιά του ανοιχτά και με εκλεκτή παρέα: εκθαμβωτικούς σολίστ, την Κρατική Ορχήστρα της πόλης με ένα εορταστικό, λαμπερό και άκρως δεξιοτεχνικό πρόγραμμα, και βέβαια τον Αλέξανδρο Μυράτ, παλιό γνώριμο του Μεγάρου. Μπροστά του (και μπροστά μας) θα παρελάσουν το συγκοπάτο τζαζ σουίνγκ του Γκέρσουιν, τα νοσταλγικά βαλς του Χισάισι και του Σοστακόβιτς, οι αφροαμερικάνικοι ρυθμοί της Φλόρενς Πράις και η Τσεν Γι, που θα μας μεταφέρει για λίγο στην Κίνα του 19ου αιώνα. Ο Γιόχαν Στράους κάνει φυσικά ένα σύντομο πέρασμα, όπως και ο Ραβέλ με τον γελωτοποιό του, ο Σκαλκώτας με μια εκπληκτική μινιατούρα για ξυλόφωνο, οι δαιμόνιοι Τζον Ουίλλιαμς και Έννιο Μορρικόνε, ο Βίλλα Λόμπος και η σαγηνευτική Μπαχιάνας του, ο βιρτουόζος Σαραζάτε με τους Τσιγγάνικους σκοπούς του. Για φινάλε, θα βρεθούμε στη Νότια Αμερική, έτσι ώστε να υποδεχτούμε όλοι (μαζί και ο Φιλέας μας) τη νέα χρονιά χορεύοντας σε λατινοαμερικάνικους ρυθμούς.Το πρωτοχρονιάτικο γκαλά αποτελεί πια έναν καθιερωμένο και πολυαναμενόμενο συναυλιακό θεσμό, που εδώ και χρόνια λαμπρύνει τον εορτασμό του Νέου Έτους. Όπως πάντα, έτσι και φέτος η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και το Μέγαρο Μουσικής συνεργάζονται και προτείνουν στο φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό ένα ευφάνταστο πρόγραμμα, με έμφαση σε μουσικές των καιρών μας, που διακρίνονται για τη μελωδική γοητεία και την αμεσότητα της ευρείας απήχησής τους. Υπό τη διεύθυνση του εγνωσμένου κύρους μαέστρου, Αλέξανδρου Μυράτ, γνωστοί Έλληνες σολίστ προσφέρουν μικρά αλλά εντυπωσιακά δείγματα του ταλέντου τους, με κοινό παρονομαστή τη λάμψη της δεξιοτεχνίας και… υψηλούς, εορταστικούς τόνους!


κοα νύχτα μαγικιά

100 χρόνια Μίκης Θεοδωράκης

Η Ελληνική Αποκριά είναι μια σουίτα μπαλέτου για ορχήστρα που ο Θεοδωράκης ξεκίνησε να τη γράφει εξόριστος στην Ικαρία. Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, αποτέλεσε την αφορμή να έρθει για πρώτη φορά σε επαφή με τη λαϊκή μας μουσική. Ο Μίκης Θεοδωράκης μιλά για την αγάπη, τη μοναξιά και τα αδιέξοδα του σύγχρονου ανθρώπου, αναζητώντας τη δική του Ιθάκη, ως ένας σύγχρονος Οδυσσέας. Τραγουδά η κατ’ εξοχήν ερμηνεύτρια των έργων του Μαρία Φαραντούρη. Διευθύνει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Πολιτιστικού Κέντρου Ηρακλείου Μύρων Μιχαηλίδης.


Ρίχαρντ Στράους: Σαλώμη

Το πάθος της αισθησιακής πριγκίπισσας Σαλώμης για τον Ιωάννη τον Βαπτιστή, μία από τις πιο γνωστές βιβλικές ιστορίες, που συνδυάζει το θρησκευτικό στοιχείο με τον ανεκπλήρωτο έρωτα αλλά και το στυγερό έγκλημα, έγινε θεατρικό έργο από τον Όσκαρ Γουάιλντ και αυτό με τη σειρά του αποτέλεσε τη βάση για την όπερα Σαλώμη του Ρίχαρντ Στράους. Στο απόγειο της ωριμότητας και της ακμής του, ο μεγάλος Γερμανός Ρομαντικός εμπνεύστηκε μία μουσική παρτιτούρα που διαχρονικά συγκλονίζει με την ερεθιστική αρμονική της πλοκή, την πληθωρικότατη ενορχήστρωση και τη λαμπερή φωνητική της γραφή. Δύο από τις πιο περιζήτητες φωνές του διεθνούς οπερετικού γίγνεσθαι, η Ρωσίδα σοπράνο Ελένα Στίχινα και ο Αυστριακός τενόρος Βόλφγκανγκ Άμπλινγκερ-Σπερχάκε έρχονται στην Ελλάδα για να ενσαρκώσουν τους πρωταγωνιστικούς ρόλους της Σαλώμης και του Ηρώδη αντίστοιχα, υπό τη διεύθυνση του κορυφαίου μαέστρου όπερας της χώρας μας, Λουκά Καρυτινού.


Από την Παναγία των Παρισίων στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Ο κόσμος του εκκλησιαστικού οργάνου έχει τους δικούς του αστέρες – και ένας από αυτούς είναι δίχως άλλο ο Γάλλος βιρτουόζος Βενσάν Ντυμπουά. Γνωστός πλέον σήμερα και με την ιδιότητά του ως οργανίστα της περιώνυμης Notre-Dame του Παρισιού, ο Ντυμπουά μετά τα πρώτα βραβεία του στους απαιτητικούς διεθνείς διαγωνισμούς οργάνου του Κάλγκαρυ και της Τουλούζης το 2002, έχει εξελιχθεί σε ένα σπάνιο φαινόμενο παγκόσμιας εμβέλειας. Άξιος επίγονος της μεγάλης γαλλικής παράδοσης στον χώρο της εκτέλεσης του εκκλησιαστικού οργάνου, ο Ντυμπουά υπόσχεται μία δυναμική ανάγνωση της μεγαλειώδους Συμφωνίας κοντσερτάντε του Ζονγκέν, κατά πολλούς του πιο εντυπωσιακού και πληθωρικού συμφωνικού έργου με πρωταγωνιστή το όργανο στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα!


Τριπλό Μπετόβεν: Βενγκέροφ, Ίσσερλις, Ντόκου

Όπου και αν επικεντρώνει κανείς τις προσδοκίες του ως ακροατής, η συναυλία αυτή εγγυάται να τις ικανοποιήσει: το ρεπερτόριό της περιλαμβάνει ένα κλασικό αριστούργημα (το Τριπλό Κοντσέρτο του Μπετόβεν) και δύο εξίσου υπέροχα (αλλά εντελώς διαφορετικής αισθητικής) συμφωνικά έργα των αρχών του 20ου αιώνα, του Τσέχου Λέος Γιάνατσεκ και του Γάλλου Μωρίς Ραβέλ αντίστοιχα. Εάν πάλι το ενδιαφέρον μας εστιάζεται στους συντελεστές μίας συναυλίας, τι θα μπορούσε να είναι πιο εντυπωσιακό από τα ονόματα των μεγάλων Μάξιμ Βενγκέροφ και Στήβεν Ίσσερλις, πλάι σε αυτά νεότερων αλλά φερέλπιδων και δυναμικότατων συναδέλφων τους, όπως η Θεοδοσία Ντόκου και ο εξαιρετικά ταλαντούχος μαέστρος Φίνεγκαν Ντάουνι Ντήαρ;


Μουσικοί περίπατοι στα μουσεία XII - Ο Θάνατος και η Κόρη

Το Κουαρτέτο Εγχόρδων Αθηνών, ένα από τα πλέον ενεργά ελληνικά σύνολα μουσικής δωματίου, ερμηνεύει στο Νομισματικό Μουσείο Αθηνών το αριστοτεχνικά δραματικό τέταρτο κουαρτέτο εγχόρδων του Μπετόβεν, το τελευταίο χρονικά από τα έξι κουαρτέτα εγχόρδων έργο 18, και το "Ο Θάνατος και η Κόρη" του Σούμπερτ, μία φορτισμένη μεταφυσικά σύνθεση που από την πρώτη εκτέλεσή της ήδη αποδείχτηκε μεγαλειώδης και έκτοτε παραμένει εξαιρετικά δημοφιλής.