2023 06 29 Athens Festival
Το μεγαλόπνοο Ρέκβιεμ του Τζουζέπε Βέρντι είναι από τα δημοφιλέστερα συμφωνικά-χορωδιακά έργα όλων των εποχών. Αυτό που το κάνει να ξεχωρίζει, πέραν της συγκινητικής μουσικής του δύναμης, είναι η ανθρωποκεντρική του διάσταση. Ο Βέρντι δεν επιχείρησε ούτε να ενισχύσει την πίστη, ούτε να εγείρει τον φόβο για την Ημέρα της Κρίσης, ούτε να τονώσει την ελπίδα της αιώνιας ανάπαυσης. Ερχόμενος αντιμέτωπος με την τραγικότητα του θανάτου, θέλησε η μουσική του να υμνήσει τον Άνθρωπο, το δέος του απέναντι στο άγνωστο, τη στάση του απέναντι στον Θεό ταλαντευόμενη ανάμεσα στην πίστη και στην αμφιβολία. Με βαθιά συναισθηματικότητα, η μουσική επικεντρώνεται και εκφράζει το μυστήριο της εφήμερης ανθρώπινης ύπαρξης, καθιστώντας το Ρέκβιεμ μία από τις πολυτιμότερες σελίδες της παγκόσμιας μουσικής φιλολογίας.
Με ένα τέτοιο θρυλικό έργο η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών γιορτάζει φέτος τα 80 χρόνια από την ίδρυσή της. Υπό την μπαγκέτα του αρχιμουσικού της Λουκά Καρυτινού θα απολαύσουμε τον βαθύφωνο Αλέξανδρο Σταυρακάκη, τον μοναδικό Έλληνα που έχει διακριθεί με το Α΄ Βραβείο στον παγκοσμίου φήμης Διεθνή Διαγωνισμό Τσαϊκόφσκι, την διεθνούς φήμης υψίφωνο Μυρτώ Παπαθανασίου, την επιβλητική μεσόφωνο από την Τυνησία Rihab Chaieb, και τον διάσημο Αγγλοαμερικάνο - υποψήφιο για Grammy τενόρο - Barry Banks.
2024 05 24 Πηνελόπη, όπερα σε τρεις πράξεις σε συναυλιακή μορφή
Μυστηριώδης και συνάμα διαυγής, όπως το βλέμμα ενός παιδιού, έτσι χαρακτηρίζει τη μουσική του Fauré o φιλόσοφος Vladimir Jankélévitch. Στο απόγειο της ωριμότητάς του, ο Fauré ανακαλύπτει στην «Οδύσσεια» το ιδανικό θέμα από την αρχαιότητα για να συνθέσει το μουσικό δράμα «Πηνελόπη», σε λιμπρέτο του René Fauchois. Ο επώδυνος και πιστός έρωτας της Πηνελόπης, συμβόλου της συζυγικής αφοσίωσης, η επιστροφή στην πατρίδα του Οδυσσέα και η αίσια κατάληξη του μύθου μετά τη θανάτωση των μνηστήρων, εξυφαίνουν έναν γοητευτικό μουσικό ιστό που απηχεί τις επιρροές, τόσο του Gluck όσο και του Wagner.
Η «Πηνελόπη» είναι η μοναδική όπερα του συνθέτη και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα: η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στα πλαίσια της συνεργασίας της με το Ολύμπια, καθώς και μια πλειάδα λαμπερών Γάλλων και Ελλήνων ερμηνευτών ζωντανεύουν τους ομηρικούς ήρωες, αναδεικνύοντας τις λεπτές ψυχολογικές αποχρώσεις του δράματος· ανάμεσά τους, ο αρχιμουσικός Pierre Dumoussaud και η σοπράνο Catherine Hunold, που επιστρέφουν στο Ολύμπια μετά τον θρίαμβό τους στην «Αδελφή Βεατρίκη» του Δημήτρη Μητρόπουλου.
2024 04 11 Ο Κρίστοφ Έσενμπαχ διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Η μεγαλειώδης Δεύτερη Συμφωνία του Μάλερ δικαιώνει απόλυτα τη ρήση, ότι οι Συμφωνίες του Αυστριακού συνθέτη είναι «όπερες χωρίς λόγια». Τα πέντε μέρη της συνιστούν έναν πολύπλευρο μουσικό στοχασμό πάνω στη ζωή και τον θάνατο, την ουσία και την τραγικότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, αλλά και διατρανώνουν την πίστη στο άπειρο έλεος του Θεού. Ο μεγάλος και πολύπειρος αρχιμουσικός Κρίστοφ Έσενμπαχ ξετυλίγει ανάγλυφα όλες τις σπαρακτικές μαλερικές σκέψεις, αναδημιουργώντας με την μπαγκέτα του έναν από τους μεγαλύτερους συμφωνικούς ογκόλιθους όλων των εποχών.
2024 05 13 Μουσικοί Περίπατοι, Ο πόλεμος των τρόπων
Ένα μουσικό παραμύθι σε πρωτότυπο κείμενο και μουσική της Νεφέλης Λιούτα, που επιχειρεί να εξοικειώσει μικρούς και μεγάλους ακροατές με τους βασικούς όρους και τις ατμόσφαιρες της μουσικής, ενώ ταυτόχρονα μιλάει για τη σημασία της συνεργασίας, της ισορροπίας και τον σεβασμό της ταυτότητας και της διαφορετικότητας.
2024 04 29 Έτος Μπρούκνερ – συνάντηση στη Βιέννη
Το κουαρτέτο εγχόρδων του Μπρούκνερ, τα διακόσια χρόνια από τη γέννηση του οποίου γιορτάζουμε φέτος, η συναυλία πλαισιώνεται από ένα κουαρτέτο του Μπετόβεν και το κατανυκτικό έργο Fratres του Εσθονού συνθέτη Άρβο Περτ. Και οι τρεις συνθέτες έζησαν και έδρασαν στη μουσική πρωτεύουσα της Ευρώπης, τη Βιέννη, σε διαφορετικές εποχές, αφήνοντας ένα ανεξίτηλο στίγμα στη μουσική όχι μόνο της Βιέννης αλλά του κόσμου.
Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.4 σε ντο ελάσσονα, έργο 18 αρ.4
ΑΡΒΟ ΠΕΡΤ (γεν. 1935)
Fratres (εκδοχή για κουαρτέτο εγχόρδων)
ΑΝΤΟΝ ΜΠΡΟΥΚΝΕΡ (1824 – 1896)
Κουαρτέτο εγχόρδων σε ντο ελάσσονα
2024 04 15 Μουσικοί Περίπατοι, Φωτιά και στάχτη
Το επικό Κουιντέτο του Σεζάρ Φρανκ, αναμφίβολα ένα από τα πιο μεγαλειώδη έργα του, ξετυλίγεται από την αρχή ως το τέλος τους με τον πιο εμπύρετο και φλογερό τρόπο, σε αντίθεση με το εσωστρεφές Κουιντέτο του Άλφρεντ Σνίτκε, που γράφτηκε μετά τον θάνατο της μητέρας του και εκφράζει σπαρακτικά αισθήματα θρήνου και ψυχικής απόγνωσης.
Κουιντέτο με πιάνο σε φα ελάσσονα
ΑΛΦΡΕΝΤ ΣΝΙΤΚΕ (1934 – 1998)
Κουιντέτο με πιάνο
2024 03 11 Μουσικοί Περίπατοι, Keras Horn Ensemble
Το "Keras Horn Ensemble" είναι ένα ανοιχτό σύνολο κόρνων. Με τον όρο "ανοιχτό" εννοούµε ότι δεν υπάρχει συγκεκριµένος αριθµός µελών, συγκεκριµένη ηλικία, ούτε καν συγκεκριµένο επίπεδο σπουδών για να συµµετέχει κανείς σε αυτό το σύνολο. Μπορούν να συµµετέχουν όλοι όσοι αγαπούν τη µουσική και το κόρνο.
Η γέννησή του "Keras" ήρθε µετά από αρκετά χρόνια καλοκαιρινών συναυλιών µεγάλων συνόλων κόρνου αποτελούµενα από µαθητές και φίλους του Κώστα Σίσκου. Αύγουστος στην Κέρκυρα και συναυλία "Horn Call" ήταν συνυφασµένα. 'Ολοι όσοι το είχαν ζήσει µια φορά, έπρεπε να τα ξαναζήσουν. Και κάπως έτσι όλα ξεκίνησαν...
Φέτος το "Keras" έχει τη µοναδική ευκαιρία να παίξει πρωτότυπη µουσική γραµµένη από έλληνες συνθέτες ειδικά για αυτό, αλλά και µεταγραφές γνωστών ελληνικών έργων, υπό την αιγίδα της Κ.Ο.Α. Η ανταπόκριση όλων των συνθετών στους οποίους απευθυνθήκαµε ήταν ενθουσιώδης και συγκινητική και όλοι µας ανυποµονούµε να ανακαλύψουµε τι έγραψαν για εµάς οι Γ. Κουµεντάκης, Χ. Παπαγεωργίου, Β. Κοκκόρης, G.S.52, Σάββας Τσιλιγγιρίδης, Μαρία ∆ελή, 'Οσβαλντ Αµιράλης, αλλά και να ξαναπαιξουµε τα αγαπηµένα µας έργα των Ν. Σκαλκώτας και Β. Τενιδη σε ενορχήστρωσεις της Μαρίας Φωτιά και να τα επικοινωνήσουµε στο ελληνικό κοινό.
2024 03 26 Μουσικοί Περίπατοι, Ποίηση και Μουσική
Ο διακεκριμένος Γερμανός συνθέτης Άριμπερτ Ράιμαν επεξεργάζεται τρία τραγούδια της Κλάρα Σούμαν και οκτώ τραγούδια του Φέλιξ Μέντελσον, συνδέοντάς τα με έξι δικά του ιντερμέτζα, που λειτουργούν ως επίκαιρα μουσικά σχόλια πάνω στον αιθέριο κόσμο του Γερμανού Ρομαντικού. Μεταξύ των τραγουδιών θα ερμηνευθεί το κουαρτέτο εγχόρδων αρ.3 σε ρε μείζονα, έργο 44 αρ.1 του Φέλιξ Μέντελσον.
Τρία τραγούδια πάνω σε ποιήματα του Χάινριχ Χάινε για υψίφωνο και κουαρτέτο εγχόρδων, επεξεργασία του Άριμπερτ Ράιμαν
ΦΕΛΙΞ ΜΕΝΤΕΛΣΟΝ (1809-1847)
Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.3 σε ρε μείζονα, έργο 44 αρ.1
ΦΕΛΙΞ ΜΕΝΤΕΛΣΟΝ (1809-1847) – ΑΡΙΜΠΕΡΤ ΡΑΪΜΑΝ (γεν. 1936)
«… oder soll es Tod bedeuten?» (...ή πρέπει να σημαίνει θάνατο;) πάνω σε ποιήματα του Χάινριχ Χάινε για υψίφωνο και κουαρτέτο εγχόρδων
2024 02 19 Μουσικοί Περίπατοι, Με γαλλικό άρωμα Ι
Γάλλοι συνθέτες, επηρεασμένοι από τον ιμπρεσιονισμό, γράφουν για τον ιδιαίτερο ηχοχρωματικά συνδυασμό οργάνων: φλάουτο, άρπα και τρίο εγχόρδων. Έντονες εναλλαγές συναισθημάτων και εκφράσεων διατρέχουν όλα τα έργα του προγράμματος, με πιο χαρακτηριστικό το έργο του Ζολιβέ, εμπνευσμένο από τον αρχαίο μύθο του Λίνου, το οποίο αποτελεί ένα από τα κυριότερα έργα που έχουν γραφτεί για αυτά τα όργανα.
Κουιντέτο για φλάουτο, τρίο εγχόρδων και άρπα
ΑΛΜΠΕΡ ΡΟΥΣΕΛ (1869 – 1937)
Σερενάτα, έργο 30, για φλάουτο, τρίο εγχόρδων και άρπα
ΑΝΤΡΕ ΖΟΛΙΒΕ (1905 – 1974)
Τραγούδι του Λίνου για φλάουτο, τρίο εγχόρδων και άρπα
ΚΛΩΝΤ ΝΤΕΜΠΥΣΥ (1862–1918)
Σονάτα για φλάουτο, βιόλα και άρπα